czwartek, 10 stycznia 2013

ERM II- (Exchange Rate Mechanism II)- Europejski Mechanizm Kursów Walutowych

Czyli zasady przystąpienia do strefy Euro.

Jak dotychczas rozważania dotyczące pieniądza podkreślały globalny charakter
handlu i lokalny charakter waluty. Lokalny charakter waluty jest wynikiem roli
Państwa i jego wpływu na pieniądz. Pojęcie pieniądza i jego siła jest bardzo
silnie powiązane z Państwem jako twórcą i egzekutorem prawa. „Istoty waluty
nie stanowi materiał z którego zrobiona jest moneta ale prawne rozporządzenia
określające zasady jej używania.” -cytat z pracy G.F. Knappa ( 1905) bardzo
precyzyjnie określa ten związek.
Obszar na którym funkcjonuje jeden pieniądz
ograniczony jest z reguły granicami państwa. To państwo nadzoruje jakość
pieniądza i jego siłę. Zdarza się ze jeden pieniądz jest środkiem płatniczym na
terenie kilku państw. Granice funkcjonowania jednego pieniądza jak i
przesłanki tworzenia trwałej unii monetarnej wyznaczają czynniki polityczne i
gospodarcze. Tworzenie unii monetarnych ma na celu uzyskanie korzyści z
wprowadzenia wspólnej waluty na terenach krajów tworzących taką unię . Unia
walutowa powinna mieć na celu podniesienie dobrobytu zamieszkującej go
ludności powyżej poziomu osiągniętego gdy kraje te funkcjonowały osobno.
Operacja utworzenia unii to skomplikowana operacja integracji w jeden
organizm rynku finansowego, towarowego, pracy oraz koordynacji polityki
makroekonomicznej oraz co bardzo istotne, integracja polityczna.
Kryteria z Maastricht

Kryteria przyjęcia euro przez kraje członkowskie Unii przyjęte w 1991 roku w
Maastricht. Dotyczą pięciu tzw. " kryteriów nominalnych" czyli:

Dwa fiskalne, dotyczące:
deficytu budżetowego
długu publicznego

Trzy kryteria monetarne:
Stabilności cen
Stabilności stopy procentowej
Kursu walutowego


Ponadto dochodzi kryterium "polityczne" , którego zadaniem jest zapewnienie
niezależności Banku Centralnego.

Deficyt Budżetowy 
Warunek poziomu budżetowego określony został
następująco: deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych –
rzeczywisty lub planowany ..”nie większy niż 3% produktu krajowego brutto.

Poziom długu publicznego 
Dopuszczalna wielkość długu publicznego została
określona w ten sposób, że dług sektora wydatków publicznych – jako %
produktu krajowego brutto – nie większy niż 60%.

Kryteria monetarne

Stabilność cen 
Określona została poprzez dopuszczalny poziom inflacji nie
przewyższający więcej niż 1,5% ponad średnią stopę inflacji trzech najlepszych
krajów Unii Europejskiej.

Stabilność stóp procentowych 

średnia nominalna długoterminowa stopa
procentowa nie może być wyższa niż o 2 % od średniej stopy długoterminowej
obliczonej dla trzech krajów Unii o najniższym wskaźniku inflacji w roku
poprzedzającym badanie.

Kurs Walutowy 
To kryterium ma na celu zapewnienie stabilności kursu waluty
przed przystąpieniem do Unii Gospodarczej i Walutowej. W praktyce oznacza to

uczestniczenie w Europejskim Mechanizmie Kursowym (ERM II)* przez 2
poprzedzające badanie lata.

kurs waluty własnej zbliżony do kursów centralnych w ERM II -
utrzymanie normalnego pasma wahań (przyjętego przez kraj, nie
większego niż +/- 15%) w stosunku do kursu centralnego wobec euro

niedokonywanie dewaluacji wobec euro

utrzymanie zbliżonego do ERM II kursu walutowego nie wywołuje
konieczności przeprowadzania interwencji walutowych oraz wahań
krótkookresowych stóp procentowych.

Analizując sytuacje naszego Kraju w aspekcie przystąpienia do Unii
Gospodarczej i walutowej rozpatrzyć należy aktualne wielkości określone
kryteriami a charakteryzujące gospodarkę naszego kraju.

Dług publiczny jako %
PKB w Polsce wg. MF

Deficyt Budżetowy
Wielkość deficytu budżetowego w Polsce ilustruje rysunek w niniejszym
tekście. Dla porównania deficyt w USA wyniesie w roku 2009 -12,9 % a w roku
2010- 8,5%. Jest to bowiem rok (2009) gdy skutki kryzysu są widoczne w
największych gospodarkach świata w gospodarka naszego kraju nie odniosła
większych uszczerbków.

Dług publiczny
Dług publiczny w Polsce wyniesie w latach 2010-2012- od 54.7 do 55% PKBwg.
Ministerstwa Finansów. Należy pamiętać , że w roku 2009 – skończyliśmy
spłacać Klub Paryski, czyli zadłużenie z okresu gospodarki socjalistycznej, a
które to zadłużenie było powodem kłopotów gospodarczych , które z kolei,
doprowadziły, w sferze gospodarczej, do upadku tej formy gospodarki w Polsce.

Stabilność stóp procentowych.
Dane na podstawie Raportu EBC o konwergencji z maja 2008 wskazują ,że w
okresie od kwietnia 2007 – do marca 2008 wartość referencyjna wyniosła 6,5 %
[2% + średnia arytmetyczna (Malta 4,8%, Holandia 4,3%, Dania 4,3%]. Poziom
długoterminowych stóp procentowych w Polsce w badanym okresie wyniósł
5,7%

Stabilność cen - czyli inflacja.
Dane na podstawie Raportu EBC o konwergencji z maja 2008: w okresie od
kwietnia 2007 do marca 2008 wartość referencyjna wyniosła 3,2 %[1,5% +
średnia arytmetyczna (Malta 1,5%, Holandia 1,7%, Dania 2%]. Inflacja w
Polsce w badanym okresie wyniosła 3,2%

Kurs walutowy
Kryzys finansowy lat 2008/2009 wprowadził znaczące korekty wielu relacji w
gospodarce . W 2008 roku nasza waluta mocna skorygowała dotychczasowy
trend relacji EUR/PLN a jej wartość znalazła sie w okolicach nawet 4,50 PLN
za Euro od czasu maksymalnego osłabienia złotego złoty powoli ma tendencje
do umacniania.

Etapy przystępowania do strefy Euro.
Integracja Polski ze strefa Euro nastąpi etapami:

Etap I-Przygotowanie do wejścia w do ERM II i wejście.
Zaczynając liczyć czas od chwili podjęcia decyzji o wejściu do ERMI do
włączenia PLN do ERMII - powinno wg. planów Ministerstwa Finansów trwać
ok. 6 miesięcy.

Etap wypełnienia warunków konwergencji.
Ten etap jak to juz było powyżej wyjaśniane musi trwać 2 lata. Dwa lata
wypełniania warunków konwergencji uznaje sie za koniec tego etapu.
Dodatkowo kraj nasz musi spełnić wszelkie wymogi stowarzyszenia.

Etap przygotowania do wprowadzenia Euro w Polsce.
Przewidywany jego okres to ok.6 miesięcy. Działania to przygotowanie zmian
cen, wymiany złotego na Euro, jej zasad i infrastruktury oraz inne techniczne
aspekty tej zamiany. Gdy etap ten zostanie zakończony.
Polska przystąpi do strefy Euro. Od podjęcia decyzji do przystąpienia
powinno upłynąć 3 lata.

Dlaczego Polska zamierza przystąpić do strefy Euro?

Poniżej krótka analiza możliwych zysków i strat:

Zyski:
ograniczenie ryzyka kursowego
ograniczenie kosztów transakcyjnych
wzrost zaufania rynków finansowych i walutowych
stabilność waluty - zmniejszenie podatności na ruchu kapitału
spekulacyjnego

Możliwe zyski: napływ inwestycji, mniejsze wahania cyklów koniunkturalnych,
wzrost zaufania do kraju wzrost obrotów handlowych z krajami strefy euro.

Straty
brak możliwości kształtowania własnej polityki pieniężnej
brak możliwości regulowania napięć gospodarczych korektą kursu
walutowego.

Przypadek Grecji ( 2010) jej problemów gospodarczych i napięć społecznych
jest przykładem sytuacji w której regulacja kursowa waluty greckiej (
samodzielnej i kształtowanej przez bank grecki) mogłaby być rozwiązaniem
problemów jednego Państwa i nie wpływałaby na gospodarki innych krajów
członkowskich Unii. Jednakże korekcja wartości waluty w Grecji nie wchodzi w
rachubę. Waluta Grecji jest euro, tak jak i innych krajów członkowskich Unii.
Korekta Euro miałaby niekorzystny wpływ na gospodarkę innych krajów
członkowskich. W przypadku Grecji należy szukać innych rozwiązań. Niestety ,
unia monetarna powoduje, że kłopoty krajów członkowskich staja się kłopotami
całej Unii.

Możliwe straty:
To zmniejszenie konkurencyjności gospodarki na tle innych krajów strefy euro,
zmniejszenie obrotów handlowych z krajami spoza strefy euro, konieczność
uelastycznienia płac i zwiększenia mobilności kapitału społecznego, wzrost cen
w pierwszym okresie, na skutek korekty cen oraz tendencji do zaokrąglania cen
„w górę”

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz