piątek, 5 lipca 2013

Finansowanie działalności poprzez rynki finansowe. Etap 1 - pomysł, badania, prototyp, nowy produkt.

Każda działalność gospodarcza aby wygenerować zysk musi rozpocząć swe działania i zaproponować rynkowi taki produkt na jaki jest , zdaniem twórców, zapotrzebowanie. Aby wprowadzić na rynek jakiś nowy pomysł wymagane jest rozporządzanie odpowiednimi środkami. W śród tych środków , pieniądze odgrywają ważna rolę. Pomysł , nowy produkt, innowacja aby przekształcić się ze sfery pomysłu w konkretne przedsięwzięcie rynkowe wymaga nakładu środków. Początkowa idea, pomysł bardzo często ,w swej najwcześniejszej fazie to rodzi się gdzieś w badaniach podstawowych.
To ,że badania te są prowadzone jest dowodem, że ktoś ( najczęściej Państwo) już zainwestował w te badania. Inwestor jest, ma prawo do wyników badań ale że są to badania podstawowe przyjmuje, że „właścicielami „ tych wyników badań są „jego” placówki badawcze ( czyli przykładowo Uniwersytety). Jeśli w trakcie badań powstanie jakiś pomysł innowacyjny, który jego twórcy zamierzają wprowadzić na rynek i z tego „ich” pomysłu uczynić swój sposób na sukces gospodarczy to ograniczając prawa innych ( bo jest to ich pomysł).
 Musza się więc liczyć z tym, że finansujący badania i nie mający praw do pomysłu nie będą go finansować i oni sami musza zabiegać o finansowanie dalszych faz przejścia od pomysłu do firmy opartej na tej innowacji i generującej trwale zyski. Najtrudniej znaleźć środki na etap budowy prototypu i prototypu produkcyjnego , czyli takiego, który jest podstawą seryjnej i powtarzalnej produkcji. Bardzo często w te początkowe etapy twórcy pomysłów angażują nie tylko swój czas i zapał ale i dostępne im i ich znajomym i rodzinom środki pieniężne. Aby móc pozyskać nowe środki ,twórcy muszą powiększać krąg czerpiących ewentualne i przyszłe zyski z ich pomysłu w zamian za potrzebne im pieniądze.

Ci którzy udzielają swych środków twórcom innowacji muszą wierzyć w szanse sukcesu. Im większe szanse na sukces tym łatwiej jest pozyskać środki. Najtrudniej jest znaleźć optymistów do finansowania etapu prototypu i prototypu produkcyjnego.Bardzo trudno bowiem przekonać posiadających środki pieniężne by zainwestowali na tym etapie gdzie do sukcesu jest bardzo daleko. Najwięcej pomysłów innowacji „umiera „ na tym etapie Ten obszar w cyklu życia innowacji jest zwany „doliną śmierci”. Jeśli już powstaje spółka , która zamierza zająć się wdrażaniem innowacji to ma większe szanse na finansowanie. Na rynku istnieją ale ilości wyspecjalizowanych inwestorów inwestujących w pomysły na samym początku cyklu życia innowacji.

1 komentarz: