wtorek, 22 kwietnia 2014

Droga spółki na giełdę- debiut giełdowy-(IPO -Initial Public Offering)

Chcąc pozyskać finansowanie środkami pozyskanymi z rynku spółka musi zwrócić na siebie zainteresowanie potencjalnych inwestorów. Inwestorzy bowiem bardzo rozważnie analizują spółki inwestować w te, których cena akcji w przyszłości wzrośnie. Przed wejściem na giełdę zadaniem spółki jest dostarczenie informacji o swoich zaletach. Rozważając opcje debiutu giełdowego należy rozpatrywać działania jakie będzie należało podjąć by uplasować
emisje swych akcji z dobrym skutkiem i pozyskać potrzebną ilość kapitału . Analizując spółkę jako potencjalny cel inwestycji, inwestorzy biorą pod uwagę pozycje rynkowa spółki, jej sytuacje finansową , kompetencje Zarządu spółki. Ponieważ spodziewają się zysków w przyszłości rozważają również perspektywy branży której spółka działa.

Przygotowanie debiutu należy więc zaczynać na długo przed planowanym debiutem. Inwestorze chcą znać sytuacje finansowa w trzech ostatnich latach przed emisja . Analiza tych wyników powinna wskazywać na rozwojowy charakter działań spółki i powinna korespondować z jej planami rozwojowymi i opiniami Zarządu na ten temat. Jeśli funkcjonowanie jakich części struktury spółki nie jest wystarczająco efektywne należy niezwłoczne rozpocząćc restrukturyzacje by móc wykazać poprawę.

Jeśli spółka zna juz swoje silne strony powinna zastanowić się jak poinformować o nich inwestorów. Akcja informacyjna musi również uwzględnić sposób informowania i o jej słabych stronach i ewentualnych zagrożeniach oraz o planowanych przeciw działaniach. O te aspekty na pewno będą pytać inwestorzy.

W przygotowaniach do debiutu spółka musi sobie zapewnić wsparcie odpowiednich doradców którzy będą razem ze spółka przygotowywać jej debiut giełdowy.

Najważniejsze kroki procesu przygotowania emisji publicznej. 

1.Decyzja właścicieli (udziałowców) o potrzebie finansowania rozwoju środkami z debiutu giełdowego. Powinna być ona częścią długofalowej strategii rozwoju firmy oraz zostać podjęta po analizie wszelkich alternatywnych form finansowania (kredyt, emisja obligacji, zasilenie kapitałowe przez dotychczasowych akcjonariuszy, itd.).

2.Emisje akcji może przeprowadzić spółka akcyjna. Jeśli spółka z jakiś powodów ma inną formę prawną , musi przekształcić się w spółkę akcyjną.

3.Decyzja o emisji akcji na rynku publicznym musi być podjęta przez najwyższą władze w spółce jakim jest Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy. Zebranie to w formie uchwały określa również szczegóły procesu emisji (Termin przeprowadzenia oferty publicznej, cena emisyjna akcji, zasady przydziału akcji i struktura oferty).

4.Ewentualna restrukturyzacja. – Spółka , chcąc konkurować o pieniądze inwestorów musi być lepsza od spółek konkurencyjnych. Jeśli wiec ma jakieś słabe ogniwa musi je wzmocnić przed debiutem.

5.Wybór doradców , w tym dom maklerskiego obligatoryjnie koniecznego w procesie przygotowania i przeprowadzenie emisji. Zadania domu maklerskiego to: sporządzenie dokumentu informacyjnego o spółce ( prospektu emisyjnego) zgodnie z przepisami prawa i zwyczajami rynkowymi, zarządzanie całym projektem oferty publicznej, zapewnienie bezpieczeństwa przy opłacaniu zapisów i obejmowaniu akcji przez inwestorów, prowadzenie rejestru nabywców papierów wartościowych i przygotowywanie dokumentacji na potrzeby dematerializacji akcji w KDPW. Innymi doradcami powinni być : biegły rewident , dokonujący audytu sprawozdań finansowych, przygotowujący również dokumentacje finansowa oferty oraz doradca prawny i doradca finansowy.

6.Sporządzenie dokumentu informacyjnego. 

7.Uzyskanie akceptacji od organu nadzoru finansowego. Zgodnie z prawem unijnym zgoda odpowiedniego nadzoru finansowego z krajów członkowskich umożliwia pozyskiwanie środków z rynków dowolnych krajów unijnych.


8.Rejestracja akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych. Działanie obligatoryjne związane z umożliwieniem obrotu zdematerializowanego akcjami spółki i otwarcie rachunku papierów wartościowych przez akcjonariusza.

9.Dopuszczenie akcji do obrotu przez Zarząd Giełdy Papierów Wartościowych. 

10.Pierwsze notowanie.
Ważnym elementem procesu emisji jest ustalenie ceny emisyjnej akcji. W tej czynności ważny jest widziała domu maklerskiego ,który odpowiada za przygotowanie emisji i sprzedaż akcji. Częścią tego przygotowania sprzedaży jest Dostarczenie informacji do inwestorów ( Road show- czyli spotkania z potencjalnymi inwestorami w której biorą udział członkowie Zarządu Spółki oraz tzw.. Book building czyli przygotowywania zapisów na akcje. Po debiucie giełdowym na spółce spoczywają obowiązki utrzymywania relacji z inwestorami i informowanie ich o istotnych danych i zdarzeniach w spółce.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz