Chcąc pozyskać finansowanie środkami pozyskanymi z rynku spółka musi
zwrócić na siebie zainteresowanie potencjalnych inwestorów. Inwestorzy
bowiem bardzo rozważnie analizują spółki inwestować w te, których cena akcji
w przyszłości wzrośnie. Przed wejściem na giełdę zadaniem spółki jest
dostarczenie informacji o swoich zaletach. Rozważając opcje debiutu
giełdowego należy rozpatrywać działania jakie będzie należało podjąć by
uplasować
emisje swych akcji z dobrym skutkiem i pozyskać potrzebną ilość
kapitału . Analizując spółkę jako potencjalny cel inwestycji, inwestorzy biorą
pod uwagę pozycje rynkowa spółki, jej sytuacje finansową , kompetencje
Zarządu spółki. Ponieważ spodziewają się zysków w przyszłości rozważają
również perspektywy branży której spółka działa.
Przygotowanie debiutu należy więc zaczynać na długo przed planowanym
debiutem. Inwestorze chcą znać sytuacje finansowa w trzech ostatnich latach
przed emisja . Analiza tych wyników powinna wskazywać na rozwojowy
charakter działań spółki i powinna korespondować z jej planami rozwojowymi i
opiniami Zarządu na ten temat. Jeśli funkcjonowanie jakich części struktury
spółki nie jest wystarczająco efektywne należy niezwłoczne rozpocząćc
restrukturyzacje by móc wykazać poprawę.
Jeśli spółka zna juz swoje silne strony powinna zastanowić się jak poinformować
o nich inwestorów. Akcja informacyjna musi również uwzględnić sposób
informowania i o jej słabych stronach i ewentualnych zagrożeniach oraz o
planowanych przeciw działaniach. O te aspekty na pewno będą pytać
inwestorzy.
W przygotowaniach do debiutu spółka musi sobie zapewnić wsparcie
odpowiednich doradców którzy będą razem ze spółka przygotowywać jej debiut
giełdowy.
Najważniejsze kroki procesu przygotowania emisji publicznej.
1.Decyzja właścicieli (udziałowców) o potrzebie finansowania rozwoju środkami
z debiutu giełdowego.
Powinna być ona częścią długofalowej strategii rozwoju firmy oraz zostać
podjęta po analizie wszelkich alternatywnych form finansowania (kredyt, emisja
obligacji, zasilenie kapitałowe przez dotychczasowych akcjonariuszy, itd.).
2.Emisje akcji może przeprowadzić spółka akcyjna. Jeśli spółka z jakiś powodów
ma inną formę prawną , musi przekształcić się w spółkę akcyjną.
3.Decyzja o emisji akcji na rynku publicznym musi być podjęta przez najwyższą
władze w spółce jakim jest Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy. Zebranie to w
formie uchwały określa również szczegóły procesu emisji (Termin
przeprowadzenia oferty publicznej, cena emisyjna akcji, zasady przydziału akcji
i struktura oferty).
4.Ewentualna restrukturyzacja. – Spółka , chcąc konkurować o pieniądze
inwestorów musi być lepsza od spółek konkurencyjnych. Jeśli wiec ma jakieś
słabe ogniwa musi je wzmocnić przed debiutem.
5.Wybór doradców , w tym dom maklerskiego obligatoryjnie koniecznego w
procesie przygotowania i przeprowadzenie emisji. Zadania domu maklerskiego
to: sporządzenie dokumentu informacyjnego o spółce ( prospektu emisyjnego)
zgodnie z przepisami prawa i zwyczajami rynkowymi, zarządzanie całym
projektem oferty publicznej, zapewnienie bezpieczeństwa przy opłacaniu
zapisów i obejmowaniu akcji przez inwestorów, prowadzenie rejestru nabywców
papierów wartościowych i przygotowywanie dokumentacji na potrzeby
dematerializacji akcji w KDPW. Innymi doradcami powinni być : biegły
rewident , dokonujący audytu sprawozdań finansowych, przygotowujący
również dokumentacje finansowa oferty oraz doradca prawny i doradca finansowy.
6.Sporządzenie dokumentu informacyjnego.
7.Uzyskanie akceptacji od organu nadzoru finansowego. Zgodnie z prawem
unijnym zgoda odpowiedniego nadzoru finansowego z krajów członkowskich
umożliwia pozyskiwanie środków z rynków dowolnych krajów unijnych.
8.Rejestracja akcji w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych. Działanie
obligatoryjne związane z umożliwieniem obrotu zdematerializowanego akcjami
spółki i otwarcie rachunku papierów wartościowych przez akcjonariusza.
9.Dopuszczenie akcji do obrotu przez Zarząd Giełdy Papierów Wartościowych.
10.Pierwsze notowanie.
Ważnym elementem procesu emisji jest ustalenie ceny emisyjnej akcji. W tej
czynności ważny jest widziała domu maklerskiego ,który odpowiada za
przygotowanie emisji i sprzedaż akcji. Częścią tego przygotowania sprzedaży
jest Dostarczenie informacji do inwestorów ( Road show- czyli spotkania z
potencjalnymi inwestorami w której biorą udział członkowie Zarządu Spółki
oraz tzw.. Book building czyli przygotowywania zapisów na akcje.
Po debiucie giełdowym na spółce spoczywają obowiązki utrzymywania relacji z
inwestorami i informowanie ich o istotnych danych i zdarzeniach w spółce.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz