środa, 7 grudnia 2022

Zakres przedmiotowy FinTech

 Równie trudne, jak zdefiniowanie zjawiska FinTech, jest określenie jego zakresu
przedmiotowego, tj. określenie, jakiego rodzaju technologie czy innowacyjne usługi

finansowe będą nim objęte. Dorfleitner, Hornuf, Schmitt i Weber stosując ujęcie

przedmiotowe wyodrębniają cztery segmenty FinTech [Dorfleitner i in. 2017, s. 7]

zajmujące się:

finansowaniem, obejmujący: crowdfunding, usługi kredytowe i faktoring,
zarządzaniem aktywami, obejmujący: handel społecznościowy (social trading),
zautomatyzowane doradztwo (
robo-advice), osobiste doradztwo finansowe (per-
sonal financial management
) oraz bankowość inwestycyjną (investment and
banking
),
świadczeniem usług płatniczych, obejmujący: alternatywne metody płatności,

technologię blockchain i kryptowaluty oraz inne fintechy.

Czwarty segment, który tworzą pozostałe fintechy obejmuje: świadczenie usług
ubezpieczeniowych, wyszukiwarki i porównywarki usług finansowych, dostarcza
-
nie technologii informatycznych oraz infrastruktury i inne. Podział ten jednak wy
-
daje się niespójny i obejmuje, obok innowacyjnych usług i technologii, także takie,

które są od dawna obecne i wykorzystywane/oferowane przez instytucje finansowe.

O wiele trafniejszej klasyfikacji sektora FinTech można dokonać w oparciu
o systematykę innowacji oraz nowoczesnych technologii zaproponowaną przez Ba
-
zylejski Komitet Nadzoru Bankowego
 


Większość innowacji ujętych na rys. 1 pojawiło się w ostatnich latach i zmie-
nia radykalnie sposób świadczenia usług finansowych. Są one przy tym oferowane
głównie przez podmioty spoza sektora bankowego, i to nie tylko giganty techno-
logiczne, takie jak Google czy Samsung, ale przede wszystkim przez relatywnie

małe innowacyjne firmy technologiczne działające w wyspecjalizowanych niszach

rynkowych.

Uzupełnienie definicji FinTech, zwłaszcza w jej wąskim ujęciu, o zakres przed
-
miotowy tego pojęcia umożliwia zidentyfikowanie sektora FinTech i należących

do niego firm z precyzją pozwalającą na gromadzenie danych na jego temat oraz

prowadzenie badań naukowych w tym obszarze.

 

Determinanty rozwoju FinTech

W ostatnich latach sektor FinTech cechuje dynamiczny rozwój, co powoduje,
że od początku XXI w. można mówić już o trzech generacjach FinTech
3. Pierwsza
generacja – FinTech 1.0 – pojawiła się w połowie pierwszego dziesięciolecia XXI w.

wraz z pierwszą falą start-upów, które oferowały lepszy dostęp do istniejących

usług bankowych, a ich klientami docelowymi były same banki, jak również pod
-
mioty, które konkurowały z bankami lub też ich celem było stworzenie zupełnie

nowych rynków usług finansowych. Od początku drugiej dekady XXI w. można

mówić o generacji FinTech 2.0. Banki dostrzegły wówczas możliwości, jakie dają

fintechy, i zaczęły współpracować, inwestować i wspierać rozwój podmiotów nale
-
żących do tego sektora. Obecnie rozwija się FinTech 3.0 – w tej generacji same ban
-
ki stają się fintechami, tworząc hybrydowe narzędzia, łączące tradycyjną banko
-
wość z zaawansowanymi technologicznie rozwiązaniami (np. [Skinner 2016]).

Rozwój sektora FinTech stymulowany jest wieloma czynnikami, które można

rozpatrywać z perspektywy popytowej, podażowej oraz instytucjonalno-regulacyj
-
nej. Podstawowym czynnikiem wspierającym rozwój FinTech jest dziś silny popyt

rynkowy. Wszechobecność dostępu do Internetu oraz możliwości zawierania trans
-
akcji w czasie rzeczywistym przez użytkowników urządzeń z dostępem do Inter
-
netu spowodowały wzrost oczekiwań klientów w odniesieniu do łatwości, wygody,

szybkości i kosztu usług finansowych [Financial Stability Board 2017]. Oczekiwa
-
nia klientów korzystających z usług finansowych inspirowane są dzisiaj cyfrowymi

interfejsami dostarczanymi przez firmy technologiczne, takie jak Apple, Google,

Facebook itp. Zjawisko to wspierane jest trendem demograficznym – milenialsi,

czyli pokolenie Y, ukształtowane przez technologię i otwartość mediów społeczno
-
ściowych, znajduje się obecnie na etapie życia, na którym potrzebują usług finanso
-
wych. Tradycyjny model ich dostarczania nie zawsze im odpowiada i szukają alter
-
natyw, które pasują do ich sposobu myślenia i stylu życia [Tikam 2016]. Co więcej,

jak wynika z badań przeprowadzonych w USA wśród milenialsów (
The Millennial
Disruption Index
), 73% ankietowych jest bardziej zainteresowanych usługami fi
nansowymi oferowanymi przez firmy technologiczne, a 33% uważa, że w ogóle
nie potrzebuje banku [Viacom Media Networks 2013]. Zauważyć należy, że wkrót
-
ce na rynek będzie wchodzić pokolenie Z – tzw. linkersi, czyli osoby urodzone

po 2002 r., które są pierwszą generacją od początku życia związaną z technologią

i które mogą nigdy nie skorzystać z usług tradycyjnej instytucji finansowej [Blair

2017]. Wzrost popytu na usługi FinTech jest również związany z faktem, że sek
-
tor finansowy doświadczył poważnego „kryzysu zaufania” na skutek załamania

w światowych finansach w 2008 r., wskutek czego klienci zaczęli poszukiwać alter
-
natywnych usług finansowych. W wielu przypadkach fintechy starały się wypeł
-
nić tę lukę poprzez zapewnienie łatwych do zrozumienia, dostępnych, przyjaznych

użytkownikom oraz korzystnych kosztowo usług finansowych. Innowacyjne roz
-
wiązania proponowane przez sektor FinTech wykazują ponadto pozytywne efekty

sieciowe, które wpływają na wzrost popytu [Financial Stability Board 2017].

Po stronie podażowej najważniejszym czynnikiem wspierającym rozwój Fin
-
Tech jest technologia, która redefiniuje funkcjonowanie sektora finansowego oraz

sposób interakcji podmiotów oferujących takie usługi z klientami [DLA Piper

2018]. Technologia nie tylko otwiera możliwości biznesowe nowym podmiotom

rozpoczynającym działalność na rynku usług finansowych, ale również oferuje

rozwiązania umożliwiające tradycyjnym instytucjom finansowym obniżenie kosz
-
tów i zwiększenie efektywności działania, będąc główną siłą napędową innowa
-
cji finansowych. Technologie wykorzystywane przez sektor FinTech mogą wpły
-
wać na ograniczenie niedoskonałości rynku poprzez m.in. ograniczenie problemu

asymetrii informacji (i związaną z tym kwestię agencji), redukcję kosztów trans
-
akcyjnych i zmniejszenie barier wejścia na rynek [He i in. 2017]. Zjawiskiem cha
-
rakterystycznym dla dzisiejszych czasów jest integracja różnych technologii, która

umożliwia rozwój innowacji procesowych (np. w usługach płatniczych) i prowadzi

do powstania nowych modeli biznesowych [Financial Stability Board 2017]. Firmy

z sektora FinTech, nieskrępowane tak restrykcyjnymi regulacjami jak banki, mają

możliwość szybkiego i elastycznego wychwytywania wartości nowych technologii

i przekształcania ich w nowe usługi, zgodnie z oczekiwaniami klientów [Szpringer

2017]. Innym charakterystycznym zjawiskiem jest szeroki zakres i szybkie tempo

adaptacji innowacji w sektorze usług finansowych. Rozwój technologii powodu
-
je wzrost konkurencji dla tradycyjnych instytucji finansowych ze strony FinTech,

co sprzyja z jednej strony rozwojowi wewnętrznych programów innowacyjnych

prowadzonych np. przez banki, z drugiej zaś stwarza ogromny potencjał współpra
-
cy (czy też koopetycji) banków i podmiotów z sektora FinTech, które coraz częściej

stają się akceleratorem, a nie zagrożeniem dla rozwoju banków [PwC 2017].

Ważnym czynnikiem wspierającym rozwój sektora FinTech jest dziś coraz

bardziej przyjazne i proaktywne nastawienie organów regulacyjno-nadzorczych

i niektórych rządów do tego zjawiska. Organy regulacyjne proponują nowe rozwią
-
zania legislacyjne i ułatwienia, takie jak np. piaskownice regulacyjne (
regulatory
sandbox
), czyli specjalnie wydzielone środowisko prawno-organizacyjne, w którym

wybrane podmioty, zarówno start-upy, jak i duże instytucje finansowe, poszukują-
ce nowych modeli biznesowych mogą tworzyć i testować innowacyjne rozwiąza
-
nia przed formalnym wypełnieniem wymogów w procesie licencyjnym lub przy

ograniczonych wymogach regulacyjnych [Krzysztoszek 2017; Narodowy Bank Pol
-
ski 2017]. Działania wspierające rozwój FinTech są widoczne np. na poziomie Unii

Europejskiej, gdzie dąży się m.in. do opracowania kompleksowej strategii FinTech

oraz zmniejszenia niepewności regulacyjnej dla podmiotów z tego sektora [Parla
-
ment Europejski 2017].


FinTech jest zjawiskiem transformującym współczesny sektor usług finansowych

oraz intensyfikującym procesy w nim zachodzące, m.in. poprzez wymuszanie

na tradycyjnych instytucjach finansowych redefinicji modeli biznesowych oraz po
-
rzucenie dotychczasowej „ortodoksji” działania. Nowy paradygmat technologiczny,

związany z powszechnym wykorzystywaniem technologii informacyjnych, dopro
-
wadza do zmiany paradygmatu modelu pośrednictwa finansowego. Sektor finanso
-
wy od zawsze podlegał przeobrażeniom wraz z pojawiającymi się innowacjami

technologicznymi, jednak współcześnie zmiany te mają charakter przełomowy

i prowadzą do powstania nowego ekosystemu finansowego, w którym obok trady
-
cyjnych instytucji działają podmioty spoza sektora finansowego, przeobrażające

sposób świadczenia usług finansowych.

Rozwój FinTech ma charakter dynamiczny i emergentny, co powoduje trudno
-
ści definicyjne i klasyfikacyjne. Zdefiniowanie pojęcia FinTech jest jednak ważne

dla praktyków, ale przede wszystkim dla prowadzonego obecnie dyskursu w środo
-
wisku naukowym. Bez sprecyzowania jego zakresu niemożliwe jest bowiem prowa
-
dzenie badań naukowych w tym obszarze. Osiągnięcie konsensusu co do definicji

tak wieloznacznego pojęcia, jakim jest FinTech, nie jest łatwe, wydaje się jednak,

że zaproponowane wąskie ujęcie, wykorzystujące podejście podmiotowe, będzie

przydatne nie tylko w analizie teoretycznej, lecz również w prowadzeniu badań em
-
pirycznych.

Zdefiniowanie zjawiska FinTech oraz określenie jego zakresu przedmiotowe
-
go jest równie trudne, jak zidentyfikowanie wszystkich determinant jego rozwoju.

Zaprezentowane w niniejszym artykule, z perspektywy popytowej, podażowej oraz

instytucjonalno-regulacyjnej, czynniki stymulujące rozwój FinTech – nie wyczer
-
pują zatem problematyki i stanowią asumpt do dalszych, pogłębionych badań
 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz