środa, 20 lipca 2022

Czym jest FinTech

 Dynamiczny rozwój nowoczesnych technologii wywiera istotny wpływ na rynek
usług finansowych. Pod ich wpływem w ciągu ostatnich kilkunastu lat zmienił się

diametralnie sposób korzystania z usług finansowych, ale także sposób ich dostar
-
czania. Zmiany technologiczne w sektorze finansowym są obserwowane już od lat,

jednak przez długi czas nie prowadziły do przełomowych zmian w jego strukturze

podmiotowej. Tradycyjni dostawcy usług finansowych, w tym w szczególności

banki, wdrażali nowoczesne technologie, korzystając z usług firm technologicz
-
nych, które nie mogły samodzielnie świadczyć usług finansowych ze względu

na ograniczenia regulacyjne, ale też na ogół nie miały takich aspiracji.

Digitalizacja, zmiana stylu życia współczesnych konsumentów oraz szybki roz
-
wój e-commerce, a ostatnio także m-commerce, obnażyły słabości tradycyjnych

dostawców usług finansowych i ich relatywnie małą elastyczność w dostosowy
-
waniu się do zmian w otoczeniu, w tym zwłaszcza do ewoluujących potrzeb kon
-
sumentów. Oczekiwania tych ostatnich wydają się lepiej spełniać podmioty spoza

sektora, które dzięki zmianom regulacyjnym zyskały możliwość świadczenia usług

finansowych. Ich grono stopniowo się poszerza i coraz częściej zaczynają one być

postrzegane jako alternatywa czy nawet konkurencja wobec tradycyjnych dostaw
-
ców usług finansowych. W tym kontekście ostatnio coraz częściej pojawia się poję
-
cie „FinTech”. Czy jednak oznacza ono nową grupę podmiotów oferujących usługi

finansowe, czy też jego znaczenie jest nieco inne? Coraz większa liczba publikacji

odnoszących się do tego zjawiska i jego rosnąca skala wywołują potrzebę jego do
-
precyzowania i analizy.

Celem niniejszego opracowania jest próba zdefiniowania, na podstawie kry
-
tycznej analizy istniejącej literatury, pojęcia „FinTech”, a także identyfikacji de
-
terminant jego rozwoju. Jako materiały źródłowe zostaną wykorzystane głównie

artykuły naukowe, ale też opracowania wybranych instytucji finansowych, takich

jak Międzynarodowy Fundusz Walutowy czy Bank Rozrachunków Międzynarodo
-
wych w Bazylei, oraz specjalistyczne źródła internetowe, w których podejmuje się
kwestię FinTech.

Pojęcie „FinTech” jest używane w ostatnich latach coraz częściej przez praktyków,
dziennikarzy, firmy konsultingowe, ale też pojawia się w opracowaniach władz

nadzorczych (BCBS, EBA), międzynarodowych instytucji finansowych (MFW,

BIS i inne), a także, choć relatywnie rzadko, w literaturze naukowej. Mimo rosnące
-
go zainteresowania tematyką FinTech samo pojęcie nie doczekało się dotąd formal
-
nej definicji.

Potrzeba jego zdefiniowania wynika z co najmniej trzech przesłanek. Po pierw
-
sze, zgłaszają ją regulatorzy rynku i organy nadzorcze. Podmioty z sektora FinTech
(a przynajmniej ich większość) nie podlegają bowiem dość restrykcyjnym regula-
cjom dotyczącym płynności, ryzyka czy bezpieczeństwa, jakie zostały nałożone

na banki oraz inne tradycyjne instytucje finansowe. Organy legislacyjne i nadzor
-
cze, dążąc do zlikwidowania istniejącego arbitrażu regulacyjnego, próbują objąć

podmioty z sektora FinTech już istniejącymi regulacjami lub stworzyć nowe, które

pozwoliłyby wyrównać szanse uczestników rynku po stronie podaży
1, co wyma-
ga zdefiniowania zakresu podmiotowego, a często także przedmiotowego zjawi
-
ska, jakim jest FinTech. Po drugie, firmy zaliczane do tego sektora dostarczają już

dziś konsumentom usług finansowych o coraz większej wartości, przy czym wiele

z nich obsługuje konsumentów niemających dotąd dostępu do tych usług,

a co za tym idzie – reprezentujących niski poziom wiedzy i umiejętności finanso
-
wych. Większość tych firm nie należy do sektora regulowanego, co skutkuje niż
-
szym poziomem ochrony konsumentów korzystających z oferowanych przez nie

usług. Po trzecie, rosnąca potrzeba naukowej analizy zjawiska, jakim jest FinTech,

wymaga jego zdefiniowania oraz identyfikacji jego zakresu. Z jednej strony jest

to zjawisko relatywnie nowe, a co za tym idzie jeszcze mało rozpoznane, co powo
-
duje, że nie istnieją dla niego wystarczająco długie szeregi czasowe umożliwiające

poddanie go badaniom ilościowym
2. Potrzeba zdefiniowania go mogłaby się zatem
wydawać przedwczesna. Z drugiej jednak strony wiele wskazuje na to, że FinTech

burzy dotychczasowy porządek w sektorze finansowym i prowadzi do zmiany pa
-
radygmatu dotyczącego modelu pośrednictwa finansowego, co skłania do jak naj
-
szybszego zbadania tego zjawiska.

Zdefiniowanie pojęcia „FinTech” jest niezwykle trudne z uwagi na jego bardzo
różne interpretowanie. Właściwie zgoda dotyczy tylko jego źródłosłowu – termin

ten uważa się bowiem dość powszechnie za połączenie słów:
finance i technology
[Zavolokina
i in. 2016; Kim i in. 2016], lub akronim określenia financial technology
[Dorfleitner i in. 2017]. Pojęcie to po raz pierwszy zostało użyte w latach 70. XX

wieku przez L. Bettingera, wiceprezesa banku Manufactures Hanover Trust [Bet
-
tinger 1972], który rozumiał je jako połączenie doświadczenia banku (
bank exper-
tise
) z nowoczesnymi technikami zarządzania oraz wykorzystaniem komputerów.
Jednak od tego czasu zakres wykorzystania nowoczesnej technologii w finansach

zasadniczo się zmienił, podobnie jak jej rodzaje.

Czym wobec tego jest FinTech i jak pojęcie to jest dziś rozumiane? Analiza nie
-
zbyt bogatej jeszcze literatury naukowej na ten temat pozwala wyróżnić dwa pod
-
stawowe sposoby rozumienia terminu „FinTech”:

jako wykorzystanie nowoczesnej technologii do świadczenia usług finansowych,
które można określić jako podejście przedmiotowe,

jako nowy sektor/branża (sector/industry), które można nazwać podejściem in-
stytucjonalnym bądź podmiotowym.

Do innych efektów działania FinTech zalicza się: kreowanie nowych produktów/
usług, usprawnianie procesów, stymulowanie konkurencji, redukcję kosztów czy

też zmianę modeli biznesowych [Zavolokina i in. 2016, s. 8; Financial Stability Bo
-
ard 2017, s. 7]. W dotychczasowych definicjach także często podkreśla się duży sto
-
pień innowacyjności FinTech, poprzez użycie w definicjach określeń: nowoczesny,

wschodzący (
emerging) czy przełomowy (disruptive) [Schueffel 2016, s. 45].
Analiza dotychczasowych definicji FinTech pozwala na zaproponowanie dwóch

definicji FinTech.

W
szerokim ujęciu FinTech oznacza wykorzystanie innowacyjnych technolo-
gii w celu bardziej efektywnego świadczenia dotychczasowych usług finansowych

i kreowania nowych, co umożliwia dostarczenie nowej wartości klientom.
Tak
sformułowana definicja FinTech nie zawęża zakresu podmiotowego tego pojęcia

i może mieć zastosowanie zarówno do tradycyjnych dostawców usług finanso
-
wych, jak i nowych podmiotów, takich jak np. firmy technologiczne, dopuszcza

także stosowanie różnych rozwiązań technologicznych i modeli biznesowych.

W takim ujęciu badanie zjawiska FinTech jest jednak bardzo trudne, jeśli nie nie
-
możliwe. Dlatego wskazane wydaje się zaproponowanie także wąskiego ujęcia Fin
-
Tech, wykorzystującego podejście podmiotowe.

Zgodnie z wąskim ujęciem FinTech to sektor usług finansowych tworzony
przez podmioty niebędące tradycyjnymi dostawcami usług finansowych, wykorzy
-
stujące innowacyjne technologie w celu bardziej efektywnego świadczenia dotych
-
czasowych usług finansowych i kreowania nowych, co umożliwia dostarczenie no
-
wej wartości klientom.
To ujęcie pozwala na rozróżnienie tradycyjnych dostawców
usług finansowych (banki i inne instytucje finansowe) i nowych, które zwykle nie

oferują kompleksowych usług finansowych, ale specjalizują się w dostarczaniu wy
-
branych usług lub obsłudze określonych faz procesu ich świadczenia i mają często

inne, bardziej elastyczne modele biznesowe niż tradycyjni uczestnicy rynku.
 
 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz